• Home
  • /
  • Blogi
  • /
  • 5 esimerkkiä hyvän verkkosivun suunnitteluun

5 esimerkkiä hyvän verkkosivun suunnitteluun

Verkkosivujen toteuttamisen ja ylläpidon, konesalipalvelut sekä blogin ja somen päivittämisen voi ulkoistaa. Ostaessaan kaikki verkkopalveluihin ja digitaaliseen markkinointiin liittyvät palvelut, jää yrittäjälle enemmän aikaa keskittyä varsinaiseen liiketoimintaansa. Kyse ei ole kuitenkaan vain siitä, että yrittäjältä säästyy aikaa ja vaivaa. Verkkopalveluiden suunnittelemisessa, toteuttamisessa ja ylläpitämisessä tarvitaan valtavasti asiantuntemusta ja kokemusta, sillä verkkosivut ovat nykyään aina vain tärkeämpi markkinointi- ja myyntikanava. Jos verkkosivut tai verkkokauppa eivät vakuuta asiakasta, äänestää hän jaloillaan. Jos verkkosivuilla ei ole liikennettä, ei yrityksen myynti kasva. Verkkosivut saattavat hukkua netin syövereihin, jos niillä ei ole liikennettä, eikä niiden sisältöä ole toteutettu hakukoneystävällisesti. 

Jotta verkkosivut olisivat asiakkaalle mahdollisimman helppokäyttöiset, kiinnostavat ja houkuttelevat, tulee niiden olla selkeät ja laadukkaat. Asiantuntevilta web-suunnittelijoilta, sisällöntuottajilta ja hakukoneoptimoijilta tilatut verkkosivut ovat yksi tärkeimmistä investoinneista uuden yrityksen toimintaan ja menestykseen. 

5 esimerkkiä hyvän verkkosivun suunnittelun tueksi

Kun otat yhteyttä digitaaliseen markkinointiin ja kotisivujen toteutukseen erikoistuneeseen yritykseen, on hyvä tiedostaa, että toimivien kotisivujen suunnittelu on asiakkaan ja tilaajan yhteistyönä tekemä projekti. Jos annat mainostoimistolle vapaat kädet, et ehkä saa sitä, mitä haluat. Web-suunnittelijat eivät ole ajatustenlukijoita. Mitä enemmän kerrot yrityksestäsi, itsestäsi ja asiakaskunnastasi, sitä kohdennetummin he osaavat kotisivut suunnitella tai päivittää. Valmistaudu kuitenkin olemaan projektissa mukana, tutustumaan ehdotuksiin ja hahmotelmiin ja antamaan ideoita. Mieti siis jo valmiiksi, minkä näköiset verkkosivut haluat, mitä ominaisuuksia niillä pitäisi olla ja millaisen viestin tahdot verkkosivujen kautta asiakkaalle välittää. 

Jo ensitapaamiseen on hyvä valmistautua etsimällä valmiiksi joitain omasta mielestään hyviä esimerkkejä toimivista verkkosivuista. Etsi vaikka viisi hyvää esimerkkiä verkkosivujesi suunnittelun tueksi. Todella moni asiakas haluaa samanlaiset verkkosivut kuin Applella. Applen sivut ovat selkeät. Pääpaino on laadukkaissa kuvissa, eikä sivuja ole tungettu täyteen erilaisia toimintoja. 

Ritvafallan uusi etusivu

Vaatekauppa Ritvafallan uusi etusivu on niin ikään esimerkki selkeästä sivusta, millä on helppo navigoida, ja miltä asiakas löytää heti kaiken tarvitsemansa aina yrityksen yhteystietoihin asti. Se muistuttaa hieman Euroopan suurimman muodin verkkokauppa Zalandon sivuja. Zalandon verkkosivut ovat erittäin toimivat, mistä kertoo sen jättimenestys. Muidenkin verkkokauppojen kannattaa ottaa mallia Zalandosta, vaikkakaan ei kopioida suoraan. 

Finnish Web Awards on vuosittainen kilpailu, mikä palkitsee Suomen parhaat nettisivut ja niiden tekijät. Kannattaa tutustua viime vuosien voittajiin, kun etsii inspiraatiota omille verkkosivuilleen! Vuoden 2019 FWA-palkinnon sai kitaranvalmistaja Ruokangas Guitarsin sivusto Ruokangas.com. Voiton taustalla olivat muun muassa kuvien laadukkuus. Laadukkaat kitarakuvat pääsevät oikeuksiinsa, kun sivulta on karsittu kaikki turha. 

Vuonna 2018 FWA-kisan voitti Suomen matkailusivusto Visit Finland, mikä on sekä selkeä, inspiroiva että erittäin helppo käyttää ja navigoida. Yleisöäänestyksessä pärjäsi muun muassa Eckerö Line. Ehkä saat ideoita omaan verkkopalveluusi näistä verkkosivuista?

5 vinkkiä verkkosivujen toteuttamiseen tai uudistamiseen

Ensimmäinen vinkki annettiinkin jo, eli kannattaa hakea inspiraatiota jo olemissa olevilta verkkosivuilta. Tutustu ainakin oman alasi toimijoiden (eli kilpailijoiden) verkkosivuihin ja listaa ylös, mikä toimii ja mikä ei. 

1. Asiakaspalautteet suunnittelun tueksi

Jos yritykselläsi jo on kotisivut, arvioi ne kriittisesti. Älä suostu hävittämään toimintoja tai sisältöä, mikä toimii hyvin ja saa kiitosta asiakkailta. Voit pyytää asiakkailtasi palautetta kotisivuistasi. Lisäksi kannattaa analysoida asiakkaiden käyttäytymistä kotisivuilla esimerkiksi Google Analyticsin avulla. Jos yrityksellä ei vielä ole verkkosivuja, voit kysellä asiakkaiden toiveita jo valmiiksi.

2. Varaa aikaa ja rahaa

Hyvät kotisivut maksavat, mutta huonoilla ei tee paljon mitään. Varaa kotisivujen toteuttamiseen tai uudistukseen riittävästi aikaa, ja varaudu ainakin tuhannen euron hintaan (jos melko pienet kotisivut riittävät).

3. Muista hakukoneystävällisyys

Jos web-suunnittelijalla ei ole kokemusta hakukoneoptimoinnista, miettikää, mistä osaamisen voisi ostaa. Kotisivujen on löydyttävä helposti Googlesta ja Bingistä, jotta se tavoittaa asiakkaansa.

4. Ulkoasusta ei kannata aloittaa

Sisällön ja ulkoasun työstäminen alkaa vasta, kun sivuston tavoitteet ovat selvillä. Ensin pitää selvittää, mihin kotisivuja tarvitaan, keitä niillä halutaan tavoittaa ja mikä viesti niillä tulee olla annettavanaan.

5. Julkaisujärjestelmän valinta

Valitkaa myös julkaisujärjestelmä huolella. Jos haluat helppokäyttöisen julkaisujärjestelmän, jonka käyttöön ja päivittämiseen ei tarvita teknistä osaamista, kannattaa valita esimerkiksi WordPress.