• Home
  • /
  • Blogi
  • /
  • Mitä sinun tulisi tietää, kun suunnittelet uudet kotisivut?

Mitä sinun tulisi tietää, kun suunnittelet uudet kotisivut?

Verkkosivu

Kotisivuja tarvitsevat kaikki yritykset, yhdistykset ja myös monet yksityishenkilöt. Yrityksen perustaminen alkaakin usein juuri kotisivujen suunnittelemisesta – rahoituksen järjestämisen, starttirahan hakemisen ja toimitilojen etsimisen ohella. Lue tämä artikkeli, niin saat tietää, mitä kaikkia seikkoja jo kotisivujen suunnittelemisvaiheessa kannattaa ottaa huomioon. Ensin täytyy päättää strategia, sitten siirrytään käytännön järjestelyihin (kuten domainin valintaan) ja toteutukseen. Kotisivut voi tehdä itse alusta alkaen, mutta uudella yrittäjällä on varmasti muutakin puuhaa. Jos kotisivujen toteuttaminen ei ole omaa ydinosaamistasi, kannattaa kotisivut teettää ja säästää siten aikaa. Myös kotisivujen sisällön teettämistä alan ammattilaisella kannattaa harkita, sillä myyvä ja eloisa teksti tekee asiakkaaseen paremman vaikutuksen kuin hieman tönkkö tai täynnä kirjoitus virheitä oleva.

Ensimmäiset ratkaistavat asiat

Jotta kotisivuistasi tulee mahdollisimman toimiva kokonaisuus, tulee strategiset yksityiskohdat ensin selvittää itselle ja kotisivuja tekevälle yritykselle. Pohdi, mitä haluat verkkosivuillasi saavuttaa, ja millaiseen kohdeyleisöön pyrit vaikuttamaan. Omien ideoidesi lisäksi kannattaa miettiä myös asiakkaan tavoitteita ja sitä, mitä tämä haluaa saavuttaa vieraillessaan kotisivuillasi – kotisivujen suunnittelu vaatii vahvaa asiakasnäkökulmaa. Jos pää niin sanotusti lyö tyhjää, harrasta pientä yritysvakoilua ja tutki kilpailijoiden kotisivuja parhaiden ideoiden poimimiseksi. Mieti, tarvitsetko yhteydenottolomaketta, karttaa ja ajo-ohjeita, verkkokauppaa vaiko esimerkiksi sähköistä ajanvarausta.

Selvitä myös budjetti. Edullisimmillaan kotisivut saa parilla, kolmella sadalla, mutta lopputulos on hyvin simppeli. Jos tahdot yhtään enempää sisältöä kuin käytännössä pelkät yhteystiedot, joudut maksamaan enemmän. Persoonalliset kotisivut jäävät paremmin asiakkaiden mieleen, joten kotisivut ovat asia, mihin kannattaa panostaa. Tutki, sisältääkö tarjous yritysilmeesi mukaisen suunnittelun, verkkosivun konseptoinnin ja yrityksesi brändiä tukevan tekstisisällön tuotannon, vaiko vain valmiin teeman asennuksen. Varmista myös, että tekemäsi tai teettämäsi kotisivut ovat mobiiliystävälliset, sillä Internetiä käytetään aina vain enemmän kännykällä.

Suunnitteluvaiheeseen menee aikaa, ja eteen saattaa tulla monenlaisia odottamattomia asioita, joihin kannattaa varautua henkisesti. Hyvin suunniteltu on kuitenkin puoliksi tehty, ja jos suunnittelu- ja toteutustyöhön valitsemallasi yrityksellä on hyvä maine, joka asiaan löytyy varmasti ajoissa ratkaisu. Kokenut asiantuntija tietää mitä tekee, ja osaa toteuttaa asiakkaan toiveet.

Muutama sananen käytännön järjestelyistä

Kun on aika aloittaa kotisivujen toteuttaminen, pitää viimeistään silloin tehdä lopulliset päätökset julkaisujärjestelmän, domainin ja palvelintilan suhteen. Moni yritys valitsee julkaisujärjestelmäkseen WordPressin, sillä sitä pidetään yleisesti erittäin helppokäyttöisenä. WordPressillä tehdyille kotisivuille on helppo lisätä sisältöä myös itse. Pienen yrityksen ei kannata perustaa omaa palvelinta, vaan valita webhotelli. Entäs sitten domain, eli yrityksesi www-osoite? Listaa ylös muutamia hyviä ideoita, ja tsekkaa Viestintäviraston sivuilta, onko osoite vapaana. Mitä omintakeisempi ja mieleenjäävempi osoite on, sen parempi. Fi-pääte toimii Suomessa aina paremmin kuin com- tai net-pääte. 

Laadukkaiden ja persoonallisten kotisivujen toteutusvaihe saattaa kestää kuukauden tai kaksi, joten on tärkeää olla ajoissa liikenteessä ja priorisoida kotisivujen toteuttamiseen liittyvät asiat hoidettavien asioiden kärkeen.

Sisältö ratkaisee?

Mies lukee puhelimesta

Sisällön tuotanto ansaitsee oman kappaleen. Asiakasystävällisesti laadittu, todenmukainen ja houkutteleva sisältö tekee hyvän vaikutuksen asiakkaisiin. Jos kotisivuilla lukee vain, että myymme villasukkia, se ei ole yhtä huomiota vangitsevaa ja vakuuttavaa kuin teksti, mistä käy ilmi, että yrityksessä myydään 100 % suomalaista alkuperää olevia, käsinneulottuja villasukkia, joiden villa on peräisin eteläpohjanmaalaiselta luomutilalta. Jos tekstissä vielä esitellään villan kestävyyttä, hengittävyyttä ja luonnonmukaisuutta, heräävät ostohalut varmemmin. 

Myyvä, kuvaileva ja sopivasti tunteisiin vetoava teksti ei vielä riitä. Tekstin pitää olla myös hakukoneystävällistä, jotta Google ja Bing löytävät juuri sinun yrityksesi sivuston, kun asiakas tekee aiheeseen liittyviä hakuja. Tekstiä tulee olla riittävästi, ja siihen tulee olla upotettuna toimialaasi liittyviä hakusanoja ja hakulauseita. Ammattimainen sisällöntuottaja tekee hyviä hakutuloksia antavaa tekstiä. Taiten kirjoitettua tekstiä on ilo lukea, ja se antaa asiakkaalle enemmän kuin pelkkä käsky ostaa jotain tai ottaa yhteyttä ja varata aika. Villatuotteita myyvän yrityksen sivuilla voisi olla artikkeleita lampaan kasvatuksesta, villan keritsemisestä tai vaikka villasukkien kierrättämisestä. Hyvien artikkelien pariin jää mielellään pidemmäksikin aikaa, ja yritys herättää asiakkaissa enemmän luottamusta. Sanotaan jopa, että yrityksen kannattaa tarjota sivuillaan niin paljon ilmaista sisältöä, että yrittäjää jo hirvittää!