• Home
  • /
  • Blogi
  • /
  • Miten voit parantaa yrityksen taloudellista tilannetta?

Miten voit parantaa yrityksen taloudellista tilannetta?

Hyvä liikeidea

Yrityksen perustaminen on suhteellisen helppoa, toiminnan saaminen kannattavaksi taas ei. Varsinkin toiminimiyritys on perustettu tuossa tuokiossa, ja koska monet muut yrittämisen esteet ja kannustinloukut on poistettu, voi kuka tahansa perustaa oman yrityksen milloin tahansa. Jos liikeidea on hyvä, saa uusi yrittäjä starttirahaa ensimmäiset kuusi kuukautta. Mikäli yritys osoittaa kannattamisen merkkejä, voi starttirahaa saada seuraavallekin puolelle vuodelle. Starttiraha ei totta puhuen ole suuren suuri. Starttirahaa saa bruttona noin kolmekymmentä euroa jokaiselta arkipäivältä, joten sillä saa juuri ja juuri yksiön vuokran maksettua. Tarkoitus on, että yrittäjä voi maksaa itselleen palkkaa viimeistään silloin, kun starttirahakausi päättyy. Yrittäjällä on siis 6 tai 12 kuukautta aikaa kehittää liiketoimintaa ja parantaa yrityksen taloudellista tilannetta.

Yritystoiminta saattaa lähteä hyvin käyntiin, mutta tilanne voi muuttua koska tahansa. Talouspakotteet, lama, kilpailutilanteen muutokset, poliittiset päätökset tai esimerkiksi muotitrendit vaikuttavat monen yrityksen toimintaan. Kun taloustilanne heikentyy, palveluiden ja ylellisyystuotteiden kysyntä laskee, ja niin edelleen. Vaikka talouselämässä tai politiikassa ei olisi tapahtunut merkittäviä muutoksia, tulee varmasti jokainen yrittäjä joskus miettineeksi, miten parantaa yrityksen taloudellista tilannetta.

Kustannukset alas

Yrityksen kannattavuutta parannetaan tyypillisesti lisäämällä liikevaihtoa ja pienentämällä kustannuksia. Kustannusten pienentämiseksi on monia tapoja, ja vaihtelee täysin tapauskohtaisesti, mikä on paras tapa toimia. Jos yritys tekee paljon ostoja, ratkaisu saattaa löytyä ostoprosessien tehostamisesta; joskus joudutaan vähentämään työtekijöitä, mikä saattaa olla raskas ja vaikea prosessi molemmille osapuolille. Tavaraa ei kannattaisi ostaa varastoon ennen, kun asiakas on maksanut.

Kustannuksia kannattaa seurata jatkuvasti ja jo ennen, kuin yrityksen taloustilanteessa tapahtuu käänne huonompaan suuntaan. Toimitilat, puhelinlaskut, tietoliikenneyhteydet ja esimerkiksi autojen leasing-sopimukset on hyvä kilpailuttaa vuosittain. 

Kuitti

Joskus menoja on lisättävä, jotta yritystoimintaa voidaan kasvattaa. Joissain tapauksissa laajeneminen ja toiminnan monipuolistaminen on ratkaisu yrityksen taloustilanteen kehittämiseksi, mutta jos ylimääräistä rahaa ei ole, uusien investointien tekeminen ja uusien työntekijöiden palkkaaminen voi jäädä tekemättä. Pankit eivät läheskään aina anna lainaa. Sopiva yritysluotto yrityksellesi voi löytyä rahoitusyhtiöiden kautta. 

Hinnoittelun ja kohderyhmän tarkistaminen sekä toiminnan kehittäminen

Yrityksen taloudellisen tilanteen parantaminen saattaa vaatia myös hinnoittelun ja asiakaskohderyhmän tarkistamista. Ethän hinnoittele itseäsi liian alas? Moni uusi yrittäjä ajattelee, että hankkii ensin asiakkaita halvoilla hinnoilla houkuttelemalla, ja nostaa hintoja myöhemmin. Tämä ei kuitenkaan aina päde, sillä pelkästään halvoista hinnoista kiinnostuneet asiakkaat äänestävät jaloillaan ja lähtevät muualle. Hintojen pitäisi kattaa kustannukset ja tuottaa vielä voittoakin. Yrittäjän tulee laskea hintansa sellaisiksi, että hän voi lomailla kuten muutkin ihmiset. Loma-ajat pitää siis ottaa huomioon tuotteen tai palvelun hintaa laskiessa, samoin taustatyöhön ja esimerkiksi markkinointiin käytetty aikaa.

Yrittäjän on hyvä olla selvillä siitä, mikä on hänen yrityksensä kohderyhmä. Syntyykö paras kate palveluiden myymisestä suurille yrityksille, vai onko tarkoitus tuottaa palveluita kotitalouksien tarpeisiin? Jos, niin millaisten ja minkä kokoisten? Tarvittaessa liiketoiminnan kehittämiseen, palveluiden tuotteistamiseen, myynnin parantamiseen ja lisämyynnin tekemiseen on tarjolla ammattiapua. Palvelumuotoilijoilla on näkemystä ja kokemusta, mikä kannattaa käyttää hyväkseen.

Neuvontaa, tukea ja koulutusta

Asiantuntija-apu on aina paikallaan. TE- ja ELY-keskuksista saa monenlaista neuvontaa ja tukea, esimerkiksi oman mentorin tai yrityskummin. Yrittäjä voi myös hakeutua täydennyskoulutukseen oppiakseen lisää markkinoinnista tai esimerkiksi talouden hallinnasta.

Markkinointiin kannattaa panostaa

Uusasiakashankinta tapahtuu yhä useammin netissä. Jotta uusia, maksavia asiakkaita löytyisi, kannattaa panostaa varsinkin digitaaliseen markkinointiin. Selkeät kotisivut ovat osa digitaalista markkinointia. Lisäksi voi olla hyvä idea hankkia Facebook- tai Instagram-tili yritykselle, ja päivittää sitä säännöllisesti. Facebookissa tapahtuva mainonta on monta kertaa halvempaa ja tehokkaampaa kuin esimerkiksi lehti- tai TV-mainonta. Tarvittaessa kannattaa kääntyä asiansa osaavan digimarkkinointitoimiston puoleen.

Onko laskutus kunnossa?

Niin uusilla kuin vanhoilla yrityksillä on usein parannettavaa laskutuksessa. Yrityksen laskut lähetetään myöhään, ehkä vasta parin viikon päästä työn valmistumisesta. Maksuun annetaan pitkä maksuaika (ja laskun erääntymistä saatetaan unohtaa seurata). Sen sijaan yrityksen ostolaskut maksetaan aikaisin, ehkä heti niiden saapuessa. Yksi tapa muuttaa hamaan tulevaisuuteen erääntymään päivätyt laskut heti rahaksi on laskurahoitus, mutta tämä onnistuu vain, jos laskun saaja on toinen yritys.