• Home
  • /
  • Blogi
  • /
  • Yrityksen hyvään markkinointiin vaikuttavat tekijät

Yrityksen hyvään markkinointiin vaikuttavat tekijät

Työkokous

Harva yritys on sellaisessa tilanteessa, ettei sen tarvitsisi mainostaa itseään. Monet yritykset kuitenkin suhtautuvat markkinointiin hyvin negatiivisesti. Markkinointia pidetään välttämättömänä pahana, eikä siihen haluta investoida yhtään enempää kuin on aivan välttämätöntä. 

Markkinointi ei kuitenkaan ole mikään turha investointi, vaan välttämätön keino saada yrityksen viesti kuulumaan. Markkinoinnin tarkoitus on avata yritykselle markkinoita ja antaa sille kasvuvauhtia. Markkinointia ei pidä ajatella pelkkänä tuotteiden tai palveluiden tuputtamisena. Hyvä markkinointi herättää huomiota ja aiheuttaa keskustelua, ja lisää siten yrityksen tunnettuutta. Kun asiakkaat rupeavat puhumaan yrityksestä ja sen markkinointitavoista, he antavat firmalle ilmaista mainosta. Tunteiden ja huomion herättäminen lupaa hyvää yrityksen kassavirralle.

Hyvä markkinointikumppani, esimerkiksi mainostoimisto, luo yrityksen näköisiä kampanjoita, jotka puhuttelevat sen kohderyhmää. Iäkkäiden kotihoitopalveluita tarjoavan yrityksen on mainostettava eri tavalla kuin koirien trimmaajan, ja autokorjaamon mainoskampanjat on suunniteltava eri tavalla kuin lastenvaateliikkeen markkinointitempaukset. 

Jos yrityksellä ja mainostoimistolla ei synkkaa, on aika etsiä uusi yhteistyökumppani, joka ymmärtää paremmin yrityksen brändin, arvot ja tavoitteet. Markkinointikampanjat on suunniteltava herkällä korvalla, ja niitä saatetaan joutua muokkaamaan matkan varrella. Markkinointitapoja on useita. Osa niistä on digitaalisia, eli ne tapahtuvat digitaalisessa toimintaympäristössä (kuten somessa). Lehtimainosten, TV-mainosten, liikelahjojen tai telemarkkinoinninkaan aika ei ole vielä ohi. Yrityksen markkinointistrategiaan voi kuulua sekä digitaalisia että perinteisiä markkinointimuotoja. Lue lisää eri markkinointitavoista ja mieti, mitkä niistä voisivat kuulua juuri sinun yrityksesi markkinointistrategiaan!

Perinteinen markkinointi 

Perinteinen markkinointi tarkoittaa muun muassa lehtimainoksia, TV- ja radiomainoksia sekä ulkomainontaa, kuten A-ständejä. Yritys voi kertoa palveluistaan ja yhteystiedoistaan myös asiakkaille jaettavien esitteiden tai myymälässä näkyvien julisteiden avulla. 

Tuotesijoittelu on edelleen hyvin suosittu, joskin kallis markkinointitapa. Jotta juuri sinun yrityksesi paita tai juomapullo näkyisi uudessa elokuvassa, voit joutua maksamaan suuria summia. Tuotesijoittelua voi harrastaa myös suosittujen bloggaajien kanssa. 

Myös pakkausten suunnitteleminen on osa yrityksen markkinointia. Pakkaus saa tuotteen erottumaan hyllyllä, ja parhaassa tapauksessa pakkaus sekä siinä näkyvä logo tekevät pitkäkestoisen muistijäljen asiakkaan mieleen. 

Myynninedistämistempaukset 

Huolella suunnitellut myynninedistämistempaukset kasvattavat yrityksen mainetta ja asiakaskantaa. Myyntiä voidaan edistää julkaisemalla jokin alennus- tai hyvityskampanja. Alennus voi olla tarkoitettu kaikille asiakkaille, tai ehkä sen saa vain jollain koodilla, kupongilla tai tuomalla vanhoja vaatteita tai kattiloita myymälään.

Myös arvonnat, pienet lahjat (joissa on yrityksen logo), ilmaisnäytteet ja ilmaiset oheistuotteet eli kaupanpäälliset toimivat myynnin edistäjinä. 

Joidenkin yritysten toimialaan sopivat näyttely, toisille tuote-esittelyt. Myymälässä kannattaa kiinnittää huomiota liiketilan somistamiseen eli visuaaliseen markkinointiin. Rahoitus tai osamaksu helpottavat asiakkaan ostopäätöstä, joten sekä myymälässä että verkkokaupassa kannattaa tarjota useita maksuvaihtoehtoja.

PR

PR-puoli (public relations) sopii pienyrityksillekin. Yritys saa usein mainostilaa ja backlinkkejä antamalla rahaa hyväntekeväisyyteen – tai vaikka sponsoroimalla paikallista urheilujoukkuetta. Yritys voi myös julkaista omaa asiakaslehteä. Kaikenlaiset raportit ja tiedotteet kuuluvat PR-vastaavan tontille, samoin tapahtumien (esimerkiksi avoimien ovien päivän) järjestäminen. Yrittäjä voi brändätä itseään oman alansa asiantuntijana kirjoittamalla e-kirjan ja tarjoutumalla puhumaan alaansa koskevissa tapahtumissa. 

Suoramainonta

Suoramainonnan aika ei ole vielä ohi – hyvä esimerkki ovat joulun alla kovassa käytössä olevat mainoskatalogit. Hyvin suunnitellut tekstiviestikampanjat ja uutiskirjeet toimivat myös. Telemarkkinointi jakaa mielipiteitä, mutta tietyissä tapauksissa se voi olla yrityksen kasvun avain. 

Henkilökohtainen myynti

Henkilökohtaista myyntiä voi harjoittaa alan messuilla ja muissa myyntiesittelylle sopivissa tilanteissa. Ovelta ovelle -myynti on yksi tapa luoda myyntitapaamisia. Jos asiakas sallii tietojensa keräämisen, voidaan häntä lähestyä räätälöidyn etuohjelman puitteissa (esimerkiksi plussakortti kerää tiedot ostokäyttäytymisestä). 

Verkkomainonta

Google

Verkkomainonta on tätä päivää. Yrityksen sivujen hinta on pieni verrattuna siihen, kuinka suuri määrä ihmisiä niiden avulla voidaan tavoittaa. Yrityksen verkkosivut löytyvät Googlesta hakukoneoptimoinnin ja hakukonemarkkinoinnin avulla. Yrityksen kannattaa jakaa julkaisujaan somessa (somemarkkinointi on erityisen kustannustehokasta) sekä hankkia affiliate-kumppaneita, jotka jakavat yrityksen linkkejä ja laittavat sivuilleen yrityksen mainosbannereita. 

Verkkosivuillaan yritys voi kertoa toiminnastaan, myydä tuotteitaan tai vaikka järjestää verkkokoulutuksia. Mitä runsaampaa ja mielenkiintoisempaa yrityksen verkkosivujen tarjonta on, sen parempi. On tärkeää, että kävijät viihtyvät sivuilla ja tilaavat sähköisen uutiskirjeen, minkä ansiosta heille voidaan mainostaa ja tiedottaa ajankohtaisista asioista.